Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Felnőtt csoportok

2011.01.02

Az otthonban élő szülőket közösségbe szervezzük, és szociális, életvezetési megosztó csoportfoglalkozásokat szervezünk a gyermekek lefekvése után, vagy gyermekfelügyelet mellett. A csoportok mindegyike a személyiségfejlesztést, az önálló életvezetés gyakorlatának megerősítését hívatott szolgálni. A csoportfoglalkozások megszervezését általában egy hónapra előre határozzuk meg a stáb és a lakók erőforrásaira támaszkodva a feltérképezett szükségletek szerint.

 

Élettörténeti-önismereti csoportTörténetem (lakó vezeti szocmunkás jelenlétében):
A lakó „2-3 hetes korában” tartja első megosztó csoportját szociális munkása felkészítő segítségével, ahol élettörténetét mondja el: Szempontjai: születési körülmények, szülők helyzete, erősségei, megtapasztalt hiányosságok. Gyermekkor, óvodai, iskola élmények és kudarcok. Fiatalkori életcélok, tervek, megvalósulásuk, változásuk. Tevékenységek, munkalehetőségek, munkahelyek, szabadidős foglalkozások. Álmok, jövőkép. A 20-30 perces megosztás után kérdezni lehet, illetve megerősíteni azonosulásokkal a csoportvezetőt.

 

Veszteségek és mélypontcsoport Mélypont (lakó vezeti szocmunkás jelenlétében):
A lakó „4-6 hetes korában” tartja következő megosztó csoportját szociális munkása felkészítő segítségével, ahol élete mélypontjairól beszél. A legérzékenyebb csoport, a legnagyobb érzelmi megosztás, mely mind diszkréciójában, mint hatásában fordulópontot jelenthet a család krízisértelmezésének, a megoldási utakra való nyitásnak. A csoportvezető élete legnagyobb mélypontjá(ai)t osztja meg társaival 20-30 percben a következőképpen: A mélypont előzményei, a mélypont által okozott legnagyobb veszteségek, a mélypontban milyen segítségre lett volna szüksége, és miben kapott segítséget, végül mi vezetett oda, hogy a mélypontból kiemelkedett. A csoport tagjai kérdezhetnek, saját életükből azonosulásokat mondhatnak a csoportvezetőnek.

 

Családi értékek, kapcsolatok csoportCsalád (lakó vezeti szocmunkás jelenlétében):
A lakó szintén „esetgazdájának” segítségével 7-8. hetében készül fel a Család csoport vezetésére. Szempontok: A csoportvezető megosztást tart saját családi kapcsolatairól, azok működéséről. Megosztja társaival az általa eddig tapasztalt családmodellek előnyeit, hátrányait. Továbbá beszél arról, hogy milyen családra vágyik kapcsolatokban, időrendben, gazdálkodásban. Végül szerinte hogyan valósítható meg az általa vágyott családmodell. A csoport tagjai kérdezhetnek, saját életükből azonosulásokat mondhatnak a csoportvezetőnek.

 

Pénzkezelési csoportGazdálkodom (lakó vezeti stábtag közreműködésével):
A lakó szintén „esetgazdájának” segítségével 9-10. hetében készül fel a Gazdálkodom csoport vezetésére. Szempontok: Anyagi erőforrásaim (ingatlan, ingóság). Bevételeim, kiadásaim, hogyan tudnám bevételeimet növelni, mit tehetek azért, hogy kiadásaim csökkenjenek? Hogyan lehet eljutni odáig, hogy a hó végére is maradjon pénzünk? A lakó ossza meg gondolatait a hitelekről és megtakarításokról. A csoport tagjai kérdezhetnek, saját életükből azonosulásokat mondhatnak a csoportvezetőnek.

 

Erőforrás csoportErőforrás (lakó vezeti stábtag közreműködésével):
A lakó szintén „esetgazdájának” segítségével 11-12. hetében készül fel az Erőforrás csoport vezetésére. Szempontok: Az eddigi személyes terápia eredményeinek megosztása zajlik közösségi szinten. A sikeres kilépés első megalapozása ennek a csoportnak a megtartása a lakó-csoportvezető részére. A csoportvezető elmondja, hogy kik és miért azok a külső szereplők, akik segítségére számíthat, akikkel a kapcsolatot erősíteni fogj a jövőben. A személyi erőforrásokon kívül lakhatási helyzetének megoldásáról beszélhet, illetve önálló egzisztenciájának visszaszerzését tervezheti, illetve kérhet tanácsot társaitól. A csoport tagjai kérdezhetnek, saját életükből azonosulásokat mondhatnak a csoportvezetőnek.

 

Gyermekellátási és nevelési csoportNevelés (lakó és/vagy stábtag vezeti):
A lakó szintén „esetgazdájának” segítségével 11-12. hetében készül fel a Nevelés csoport vezetésére. Szempontok: Mit jelent számomra a gyermek? Gyermekeink különleges értékek, mint a jövőnk zálogai! Milyen gondozási szükségletei vannak gyermekemnek (élelmezés, ruházat, minőségi idő, minőségi interaktív foglalkozás…)? A nevelés következő fő területei kerülnek fókuszpontba: önfegyelemre (magatartás és szorgalmi területek) nevelés, egészséges életmódra (elsősegély, katasztrófakezelés, táplálkozás, mozgás, napfény, levegő, vízhasználat, pihenés, rendezett mentális kapcsolatok) nevelés, vonzó családi otthon (esztétika és pozitív légkör) kialakítására nevelés, munkára (házi feladatok, reszortok, iskolai munka…) nevelés, pozitív erkölcsi értékekre (szeretet, önzetlenség, becsületesség, igazmondás, idősebbek, szülők tisztelete, segítőkészség…) nevelés.

Kézművesség csoportKézművesség (lakó és/vagy stábtag vezeti): A hasznos szabadidő eltöltés egyik értékes eszköze a kézműves tevékenység tanulása, gyakorlása. A sok felesleges és értéktelen médiaprogram helyett jó lehetőség közösségben együtt alkotni szülők és gyermekek. A csoportot lakó, lakók, vagy éppen gyermekfelügyelők is vezethetik. Témája lehet papírhajtogatás, batikolás, festés, ragasztás, faragás, barkácsolás.

 

Filmes csoportFilm (stábtag vezeti): Általános és személyes erkölcsi és emberi értékeket, pozitív tulajdonságokat bemutató filmklub működtetése, továbbá teljes családok részére természetfilmek vetítése, értékes emsefilmek bemutatása.

 

Sport, ház körüli teendők csoportMozgás (stábtag vezeti): A Reménység Alapítvány épületében található tornateremben sportfoglalkozások, labdajátékok, természetjárás, évszaknak megfelelő udvaros teendők, játszótér-karbantartás, állatgondozás…

 

Konyhaművészet csoportSzakács (stábtag vezeti):
A foglalkozás célja a családok táplálkozásbeli életmódjának formálása egyszerű, gyors, olcsó főtt ételek elkészítésével, beleértve a szükséges kalória bevitel ismeretétől kedve a konyhatechnikai fogások megtanulását, gyakorlati alkalmazását.

 

Ügyintézési csoport Hivatalos (stábtag vezeti):
A társadalmi életbe való visszailleszkedésnek nagy jelentősége lesz, ehhez kíván segítséget adni a Hivatalos csoport foglalkozás. A foglalkozás idején szóba kerül a postai csekkfeladástól kezdve a házvásárlásig, banki ügyintézésig minden olyan társadalmi terület, ahol a szülőknek képviselniük kell családjuk érdekeit.

 

Közösségi értekezlet csoportKözösségi (szakmai vezető vezeti):
A hétfő esti közösségi értekezleten körkérdésben értékeljük az elmúlt hetet, havonta kihirdetjük a családok előmenetelét. Egyeztetjük a következő hét reszortjait, átgondoljuk az intézmény házirendjét, ahhoz való alkalmazkodásunkat, illetve előkésztjük a szükséges változtatási javaslatokat.